Lansat recent şi în România, cu tot fastul necesar unei asemenea maşini, Citroen DS3 este o adevărată apariţie exotică pe străzile din ţară. Asta pentru că design-ul său iese din tiparele cu care sunt obişnuiţi românii. Însă pentru Citroen este ceva normal încă de la DS-ul din 1955, o maşină care era atunci cu mult înaintea concurenţei în privinţa formei sale futuristice şi aerodinamice, dar şi a inovaţiilor de ordin tehnic.
Noul Citroen DS3 a fost testat de Antena3.ro în România. Varianta de test (DS3 Sport Chic) a avut motorizarea 1.6 THP, care dezvoltă 150 cai putere (115kW) şi transmisie manuală cu şase rapoarte.
Design exterior
Aşa cum spuneam şi la începutul articolului, DS3-ul este o adevărată ?lovitură de design?, o apariţie exotică în peisajul rutier din România. Varianta testată era colorată în galben cu acoperiş negru, o combinaţie care atrage atenţia din start. Însă privirile admirative ale tuturor celor care au văzut maşina nu au fost captivate doar de culoare, ci şi de formele frumoase ale caroseriei. Pentru acest automobil chic, Citroen a montat şi o altă siglă. Astfel, în partea din faţă dar şi în cea din spate, iniţialele DS3 în relief au fost desenate artistic şi tronează în locul logo-ului obişnuit al Citroen. Doar grila frontală cromată şi numele mărcii trecut discret în partea din spate trădează faptul că este un Citroen. Toate detaliile, de la oglinzile laterale, luminile de zi LED încorporate în lateralele barei frontale, eleronul masiv cu un stop foarte lung, până la jantele de 17?, au fost atent desenate de echipa de design a Citroen. Rezultatul final reuşeşte să capteze ca un magnet toate privirile pietonilor şi ale şoferilor. Maşina este, indiscutabil, frumoasă.
La interior, planşa de bord este aproape identică cu cea a noului C3. Instrumentele de bord sunt uşor de citit şi utilizat. S-au remarcat în special scaunele din faţă, foarte comode la drum lung, cu protecţie laterală, aşa cum se întâmplă la un automobil sport. Deşi este un coupe, în maşină intră cinci persoane, însă nu corpolente. Iar dacă cei din faţă au o înălţime mai mare, spaţiul pentru picioare al pasagerilor din spate are serios de suferit. Vizibilitatea şoferului este bună, acesta având posibilitatea de a-şi regla scaunul şi pe înălţime. Sistemul audio este excelent, cu două subwoofere montate în portbagaj şi difuzoare de medii şi înalte aşezate în partea din faţă. DS 3 are şi intrare de 3.5 mm pentru conectarea player-ului personal. Portbagajul nu este foarte încăpător, însă poate adăposti bagaje care nu depăşesc volumul de 285 de litri. Totuşi, bancheta spate poate fi rabatată asimetric pentru mărirea spaţiului de depozitare.
Motorizarea 1.6 THP, 1598 cm3, dezvoltă o putere maximă de 150 cai (115kW) la 6000 rpm, iar cuplul maxim este de 240 Nm. Viteza maximă pe care o poate atinge DS3 este de 214 km/h, iar de la 0 la 100 km/h accelerează în 7,3 secunde. Cifrele indică exact ce poate automobilul. Mai precis, accelerează sănătos atunci când şoferul cere acest lucru. Viteza maximă este în general irelevantă pe drumurile din România, însă acceleraţia este necesară în cazul depăşirilor rapide. Iar DS 3-ul cu această motorizare stă foarte bine la acest capitol.
În acelaşi timp, consumul este rezonabil pentru calităţile sportive ale vehiculului. S-a situat între 5,4 şi puţin peste 8 litri la suta de kilometri (mixt), conform mediei realizate de computerul de bord. Cu alte cuvinte, dacă şoferul este blând cu acceleraţia, maşina nu consumă prea mult, însă dacă este adeptul unui stil mai sportiv de condus va trebui să scoată ceva mai mulţi bani din buzunar pentru carburant.
Comportamentul la drum al lui DS 3 este axat pe sportivitate. Maşina nu se înclină prea mult la viraje şi are o suspensie sport, care reuşeşte cumva să fie şi confortabilă. Se simte însă că este o suspensie sport, mai tare, atunci când apare o groapă sau o denivelare în asfalt. La virajele mai strânse negociate în viteză maşina poate avea un uşor comportament supravirator, dar aderenţa este reglată de sistemele de siguranţă ale automobilului, care au grijă să îl repună pe trasa ideală. Direcţia asistată, ca la mai toate maşinile contemporane, se întăreşte la viteze mari şi este moale atunci când se rulează mai încet.
Concluzii
Citroen DS3 este un automobil chic, aşa cum îl şi promovează francezii. Reuşeşte să fie în mijlocul atenţiei, chiar şi într-o parcare plină de automobile mult mai scumpe. La acest lucru contribuie design-ul său special, dar şi faptul că poate fi configurat în mai multe combinaţii de culori ale acoperişului şi caroseriei. Ţinuta de drum, confortul şi consumul nu sunt nici ele mai prejos. Preţul său poate fi considerat prohibitiv de românul obişnuit, însă sunt destule maşini mult mai scumpe care nu oferă aceleaşi satisfacţii ca un DS3. Astfel, varianta testată are un preţ de bază de puţin peste 19.000 euro, cu TVA, dotările opţionale urcând valoarea maşinii la 22.000 de euro, TVA inclusă.
În varianta Sport Chic, Citroen DS3 oferă suficiente dotări din standard. Printre acestea se numără airbag-urile frontale şi laterale, climatizarea automată, computer-ul de bord, ESP şi ABS, jante de aliaj de 17?, volan îmbrăcat în piele, pregătire Isofix pentru locurile din spate, proiectoare ceaţă, cruise control, sistem HiFi, Bluetooth şi lista poate continua. Mai sunt disponibile alte două variante de echipare, So Chic şi Chic. Preţul de pornire pentru un Citroen DS3 Chic, versiunea de bază (1,4 Vti - 95 CP), este de 14.790 euro, inclusiv TVA.
Text: Florin Tulbure, Antena3.ro
Foto: Petru Leonte, Antena3.ro