România riscă sancţiuni financiare din partea Uniunii Europene dacă nu modifică urgent taxa auto şi nu restituie din sumele plătite, informează
Mediafax.
Sancţiunile UE vor fi aplicate în urma declanşării unei posibile proceduri de infringement, iar statul român ar putea avea numeroase alte procese cu proprietarii de maşini, inclusiv cu cei care au pierdut iniţial în instanţă.
Avertismentul a fost transmis Executivului de către experţii juridici din Ministerul Justiţiei, care au analizat problema taxei auto la solicitarea premierului Emil Boc, se arată într-un document intern al Guvernului.
Juriştii explică faptul că litigiile privind concordanţa dintre OU 50/2008 privind taxa auto şi dreptul comunitar au survenit pe fondul unei accentuate instabilităţi legislative, în condiţiile în care această ordonanţă a fost modificată succesiv de şapte ori în doar doi ani, şi că judecătorii Curţii de Justiţie a Comunităţilor Europene (CJUE) au calificat taxa auto, în versiunea sa iniţială, ca reprezentând o discriminare indirectă între vehiculele de ocazie importate şi cele deja înmatriculate în ţară înainte de intrarea în vigoare a taxei, respectiv la 1 iulie 2008.
În acelaşi timp însă, juriştii arată că discriminarea a fost menţinută şi în variantele ulterioare ale OU 50/2008, astfel că declararea şi a acestor acte normative drept neconforme este doar "o chestiune de timp".
"Dacă aplicând taxa asupra unui autoturism similar celui din cauza Tatu se constată, din calcule, că se menţine un nivel de taxare ridicat pentru astfel de autovehicule de import în timp ce autovehicule similare de pe piaţa autohtonă nu sunt taxate sau sunt taxate mai redus, apreciem că efectul discriminatoriu a fost conservat şi perpetuat în cadrul variantelor ulterioare ale OU 50/2008, iar constatarea neconformităţii şi a acestora este doar o chestiune de timp. De altfel, pe rolul CJUE se află o altă cerere de pronunţare a unei hotărâri preliminare introdusă de Tribunalul Gorj-cauza Nisipeanu, prin care instanţa solicită Curţii să se pronunţe cu privire la compatibilitatea OU 50/2008, aşa cum a fost modificată prin alte ordonanţe", se arată în document.
Potriviti sursei citate, Ministerul Justiţiei a atenţionat Guvernul încă din februarie 2009 că ar trebui avută în vedere restituirea diferenţei dintre taxa achitată conform OU 208/2008 (prima modificare a ordonanţei 50-n.r.) şi taxa calculată potrivit proiectului de act normativ de la acel moment.
Juriştii avertizează astfel Guvernul că o eventuală opţiune de a nu adopta nicio măsură legislativă în cazul taxei auto presupune că statul va fi obligat de instanţele de judecată, în toate litigiile, să restituie taxa cu dobânzi şi cheltuieli de judecată aferente, iar Comisia Europeană ar putea iniţia acţiuni de sancţionare a statului român.
"Orice decizie de menţinere a OU 50/2008 în varianta actuală, în condiţiile în care a fost declarată neconformă cu dreptul UE, presupune asumarea riscului de declanşare a acţiunii în constatarea neîndeplinirii obligaţiilor. Aplicarea unor sancţiuni pecuniare statului român (sub forma unei sume forfetare şi/sau al unor penalităţi) poate interveni în condiţiile în care acesta nu va respecta hotărârea pronunţată de CJUE în cadrul unei eventuale proceduri de infringement", se arată în document.
Sancţionarea pecuniară a unui stat membru poate interveni în cadrul unei a doua proceduri declanşate de către Comisie, dacă statul în cauză nu a respectat prima hotărâre a CJUE.
În acelaşi timp, experţii juridici recomandă Guvernului să emită o ordonanţă de urgenţă pentru returnarea taxei auto, avertizând că orice decizie de a nu returna taxa presupune asumarea dobânzilor şi a cheltuielilor de judecată.