"Încă din prima zi am încercat să hrănesc oamenii și același lucru vreau să îl fac și acum", a declarat el pentru AFP evocând ascensiunea imperiului său etic, "Real Junk Food Project" (RJFP), care cuprinde în prezent 120 de cafenele afiliate în întreaga lume.
Lansat în decembrie 2013 într-un centru comunitar din cartierul defavorizat Armley din Leeds, proiectul lui Adam Smith are astăzi unități în Australia, Franța, Coreea de Sud, Statele Unite și chiar Nigeria.
"Oamenii încep să ne ia în serios", a spus inițiatorul la revenirea de la un eveniment de sensibilizare în privința combaterii risipei organizat la Parlamentul britanic. El le-a servit deputaților feluri de mâncare din alimente recuperate înainte să fie aruncate.
Conceptul este simplu, constând în recuperarea alimentelor care altfel ar fi aruncate — în general din cauza depășirii limitei datei de consum — și transformarea lor în produse absolut comestibile. De la începutul proiectului RJFP au fost recuperate aproape 200 de tone de alimente, utilizate în cafenelele afiliate, afirmă Adam Smith.
Potrivit Națiunilor Unite, aproape o treime din hrana produsă în lume pentru consumul uman anual se pierde sau se aruncă, adică circa 1,3 miliarde de tone.
Oferind mese în schimbul unei plăți libere și voluntare pe care consumatorul însuși o stabilește, cafenelele RJFP ocolesc reglementările în materie de alimentație din Marea Britanie, care interzic vânzarea de hrană perimată.
"Apreciem singuri dacă hrana este propice consumului gustând-o sau mirosind-o", spune Adam Smith. Intenția sa inițială nu era să hrănească persoane defavorizate, însă în multe comunități sistemul realizat de el a devenit un mijloc de a ajuta oamenii cu venituri mici sau fără resurse.
La Brighton, Adam Buckingham hrănește săptămânal 200 de persoane într-o cafenea RJFP amenajată într-o biserică, printre alimentele donate numărându-se jambon Serrano și o mare cantitate de ciocolată. "Este șocant să îți imaginezi că toată această hrană ar fi putut ajunge la gunoi", spune el, făcând un apel la schimbarea legilor și a mentalităților.
În nordul Londrei doi antreprenori au lansat o aplicație ("Olio") destinată să pună în legătură consumatorii care au alimente în plus și cei care încearcă să facă rost de ele. "Am făcut un studiu de piață și am aflat că o treime din consumatori suferă că trebuie să arunce mâncare. Pentru mine a fost o revelație", arată Tessa Cook, unul dintre cei doi. Circa 15 furnizori, persoane particulare și firme, au aderat până în prezent la sistem, care se limitează deocamdată la Londra.